Ondergrond

Online Schilderles 20210116 bij Liesje van den Berk

Ter voorbereiding van de les zoeken we verschillende materialen (glas, fleece, hout, plastic) om al ondergrond te gebruiken bij een werk dat we met tekenmateriaal (potlood, houtskool, kleurpotlood).

We bekijken onder andere het werk van Max Ernst, L’ Évadé, waarbij hij met structuren werkt die onstaan zijn door het ‘rubben’ van potlood op de ondergrond.

L'évadé - Max Ernst

Na wat experimenteren maken we een werk. Ik neem voornamelijk de pvc vloer met structuur als ondergrond, in verschillende richtingen, afgewisseld met fleece voor de zachtere stukken en een netje dat rondom een mango zat voor de langere lijnen.
Grafiet vind ik hierbij het prettigste werken. De kleur is pastel en kleurpotlood, pastel werkt eigenlijk niet of nauwelijks als materiaal om mee te ‘rubben’.

 

Naar waarneming van de natuur

Online Schilderles 20201212 bij Liesje van den BerkRockpool 4 steens - Jacobien de Rooij

We kijken naar werken Rock pools van Jacobien de Rooij. Zij werkt op heel groot formaat met pastelkrijt, verbeeldingen naar waarneming van de natuur die realistisch en ‘sprookjesachtig’ tegelijk aan doen.
Het gevaar van kitsch ligt op de loer, maar de werken raken dit net niet, maar het is wel dichtbij.

We zoeken in onze eigen foto’s naar een afbeelding uit de natuur ter inspiratie van een werk dat we gaan maken met pastelkrijt.

Ik kies een foto van herfstbladeren en wat kastanjes op het terras en experimenteer wat met verschillende papiersoorten. Uiteindelijk vind ik dat gewoon tekenpapier beter werkt dat zwaarder aquarelpapier.

De eerste opzet houdt teveel vast aan een compositie zoals op de foto. Uiteindelijk laat ik dat los en ga ik over de eerdere vormen heen en maak één grote vorm.

 

Boot in de zon

Online Schilderles 20201128 bij Liesje van den Berk

Een tentoonstelling in Eye, Trembling Landscapes waarin landschappen die vanuit de lucht zijn gefotografeerd of gefilmd het startpunt vormen voor kunstwerken is de inspiratie voor de les van vandaag.
We Julie Mehretu - Stadia IIIkijken ook naar werk van Julie Mehretu, zoals het werk Stadia III

 

Ik ga door met het gebruik van landkaarten en ander eerder gemaakt werk en maak een collage met acrylverf en drie grote (kleur)vlakken.

 

In serie

Online Schilderles 20201121 bij Liesje van den Berk

Vandaag maken we drie werken in paralel: elke 10 minuten werk je aan een werk, daarna ga je naar het volgende werk, en na 10 minuten ga je het derde werk maken en dit herhaal je elke 10 minuten. Wat goed werkt in een beeld kan je in de andere beelden toepassen.
We gaan de drie werken maken met het materiaal en/of de vorm van vorige week. Voor mij zijn dat landkaarten. Ik combineer het met acrylverf.

 

Transformatie

Online Schilderles 20200530 bij Liesje van den Berk

De vierde online schilderles begint met een videofragment van een interview met Olphaert den Otter, waarin hij vertelt over zijn werk. Het werk van den Otter bestaat uit een film van het proces van transformatie, omdat in het proces zijn werk ontstaat maar ook weer vernietigd wordt. Het begint met een leeg doek en eindigt daar ook weer mee.
Elke fase van een werk wordt vernietigd door de volgende fase totdat het niet meer verder kan en het werk ‘dood gaat’, het versmeert wordt tot ‘niets’.
Olphaert geeft in deze pdf meer informatie over zijn manier van werken en de gedachten er achter.

In de les gaan we hiermee aan de slag, om het herkenbare te transformeren in het onherkenbare en te onderzoeken, te ervaren wat ‘te ver gaan’ is en hoe dit ook weer nieuwe inzichten op kan leveren.

We maken om de 10 minuten foto’s en zetten die in de appgroep. Het materiaal van vandaag is pastelkrijt, omdat hiermee werken snel verzadiging kan bereiken, ook afhankelijk van het papier dat je gebruikt.We gaan in lagen werken en de opdracht is telkens om door te werken tot dat het niet meer gaat, te ver gaat en zelfs ‘lelijk’ wordt.
Op dat punt gekomen gaan we, weer in fases, het werk ‘schilderend’ uitgummen.

Ik heb al in geen jaren pastelkrijt gebruikt, het zit nog in de doosjes van schilderbenodigdheden winkel Aarts uit Lisse. Het zijn de pastelkrijtjes van Rembrandt die ik voor mijn verjaardag vroeg en kreeg toen ik 17, 18 was. Het is wennen om te werken met dit materiaal, ook omdat er niet snel toevalligheden optreden, zoals ik dat wel met verf ervaar.

 

En het eindresultaat van de les, waarin flink gegumd is. Nog niet alles is uitgegumd, maar dat zou je wel kunnen bereiken.

 

Ierland

Online Schilderles 20200516 bij Liesje van den Berk

De derde online les neemt Liesje ons mee naar een plaats in Ierland via Google Streetview.
5 Kilrelig Artist Retreat Village, waar ze ooit een Artist in Residence project heeft gedaan. https://goo.gl/maps/mVN9SSZADMRrRj6C6

We beginnen weer met korte opdrachten, van elk 5 minuten, waarbij we ons standpunt aan de de Ierse kust elke keer een kwartslag draaien en het uitzicht schetsen.

Daarna kiezen we een standpunt dat ons aanspreekt en gaan op basis van ons uitzicht een werk maken. Ter inspiratie deelt Liesje met ons werk van Hercules Segers en Cathelijn van Goor. Hercules Segers maakte een aantal versies van eenzelfde prent/beeld door een ander gebruik van kleur. Er is discussie over of Segers ooit zelf gereisd heeft of dat al zijn werken uit zijn fantasie zijn ontsproten, Cathelijn van Goor maakt werken die geinspireerd zijn op de zgn ‘glitches’ in Google Streetview, daar waar de beelden verspringen of er foutjes zijn in de aansluiting van de beelden.

Ik werk op A5 formaat met aquarelverf en carborundum. Elke keer als ik na 15 minuten een foto van een werk upload zegt Liesje dat het beeld af is en dat ik een volgend standpunt moet nemen. Er blijft dus veel lege ruimte in mijn werk, iets wat ik niet snel doe en wat ook een opdracht van Liesje is geweest: “vol en ledig” in mijn werken brengen.

Bloem

Online Schilderles 20200509 bij Liesje van den Berk

De tweede online schilderles via Zoom begint met een aantal korte opdrachten. Elk van ons heeft – buiten beeld voor de anderen – een bloem in het zicht. Een van ons beschrijft de bloem, de anderen tekenen de bloem op basis van wat hen wordt verteld. Dit levert interessante beelden op!
Daarna tekenen we onze eigen bloem, één keer ‘blind’, dus zonder op het papier te kijken, en één keer ‘in 1 lijn’, dus zonder je potlood van het papier te halen.

Na de korte opdrachten gaan we door met de eigen bloem. Ter inspiratie laat Liesje ons beelden zien van Georgia O’Keefe, David Hockney en Emmy Bergsma.

Georgia O’Keeffe, Red Canna, 1924 (Georgia O’Keeffe Museum) David Hockney, Still life with flowers and lobster at Odin’s Restaurant (c. 1980) Emmy Bergsma

Ik ga door met de techniek van vormen in 1 lijn opzetten en herhaal dat een paar keer over elkaar heen. Ik werk in de paarse tinten van de bloem met aquarelverf en aquarelpotlood, op een aquarelpapier A4 formaat.
Om de ca 15 minuten maken we een foto van onze voortgang en zetten die in de app groep voor commentaar

Aan het eind voeg ik wat geel (de kleur van de stamper) toe aan de tekening en dat werkt goed.

 

Schelpen

Online Schilderles 20200502 bij Liesje van den Berk

Vanwege de Corona maatregelen zijn de lessen online hervat. Het was even afwachten hoe en of het zou bevallen, maar ik vind dat het verrassend goed werkt. Het is fijn om weer de tijd voor schilderen te nemen en met de medecursisten via beeldbellen in stilte, maar toch aanwezig, aan een werk te werken. In een app groep via Whatsapp delen we foto’s van het werk terwijl we bezig zijn en geeft Liesje feedback.

Om er weer een beetje in te komen krijgen we eerst een aantal korte opdrachten waarbij we met potlood objecten die we bij de andere cursisten in beeld zien, te tekenen.
Een lamp, een boekenplank, een strijkplank of een houten trap. Na de serie van korte schetsen gaan we aan de slag met de opdracht om een object in je eigen kamer te nemen en op basis daarvan een werk te maken

Mijn object is een schelpen mobile, gemaakt met schelpen gevonden aan de Franse westkust.

Ik werk met aquarelpotlood en aquarelverf en oliepastel.

Elke 15 minuten maken we een foto en zetten die in de appgroep. Feedback van Liesje is dat ik een beslissing moet maken of het 6 duidelijke eenheden moeten blijven. Zo ja, dan moet dat geaccentueerd worden, zo nee, dan moet het meer geïntegreerd in het geheel worden opgenomen. Ik kies voor het laatste.

Het is wennen om op een kleiner formaat te werken, ik maak het in een boek met papier voor mixed media (190gr mixed media paper, Strathmore 500 serie ) op A5 formaat, terwijl ik normaal gesproken op 50×70 cm vellen werk. Ook was het een tijd geleden dat ik met aquarelverf had gewerkt.

 

Het eindresultaat van vandaag.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

En ik maak nog een extra werk, realistischer, van de schelpen.